Hoe onmisbaar ben jij?
Veel leidinggevenden worstelen met medewerkers die niet doen wat ze moeten doen. Ze leveren niet de kwaliteit die zij als manager voor ogen hebben. En ze leveren niet op tijd, waardoor deadlines in het gedrang komen.
Misschien herken jij dat ook wel. Dan herken je vast ook:
- dat je regelmatig zelf bijspringt op taken die bij je team liggen zodat het allemaal goed komt,
- dat je veel controleert; bijvoorbeeld altijd nog naar ‘n stuk kijkt en het dan vaak compleet herschrijft voordat het de deur uitgaat en
- dat je veel zaken naar je toe blijft trekken, omdat je dan zeker weet dat het goed gebeurt.
Je kunt je niet voorstellen dat je team zonder jou de doelen haalt. Al die uren die je maakt en het harde werken van jou zijn onmisbaar voor het goede resultaat. Deze manier van leidinggeven heeft negatieve gevolgen:
- Je doet niet de juiste dingen als manager doordat je volledig wordt opgeslokt door operationele taken en continu brandjes blust. Je bent daardoor niet effectief en je werk kost je (te)veel energie.
- Je pakt onvoldoende je rol als leidinggevende, doordat je je medewerkers niet die taken en bevoegdheden geeft waardoor zij zich blijven ontwikkelen en optimaal presteren. Het wordt steeds lastiger om de resultaten te halen.
- Je onderscheidt je niet binnen het MT, omdat je veel tijd bezig bent met micro management waardoor je onvoldoende visie en richting voor je team uitdraagt en je weinig toegevoegde waarde levert voor de organisatie.
Je wilt het graag goed doen maar het effect is tegenovergesteld. Sterker nog, als je zo doorgaat, blijf je keihard werken, zonder de gewenste resultaten. Je brandt uiteindelijk helemaal op.
Angst om te falen
Leidinggevenden die dit herkennen, zijn vaak perfectionistisch en hebben de angst om te falen. Vanuit dat sterke gevoel om alles goed te willen doen en geen fouten te maken, is het lastig om taken over te laten aan een ander die het wellicht net weer op een andere manier doet. Ze proberen weleens wat taken te delegeren aan hun medewerkers, maar houden de verantwoordelijkheid zelf. Dat maakt het loslaten extra lastig want op die manier blijven zij verantwoordelijk voor het resultaat en dus moet het perfect zijn.
Als professional heeft deze manier van werken ze waarschijnlijk veel gebracht omdat ze altijd goed werk leverde waarvoor ze werden gewaardeerd. Als leidinggevende maakt het hen ineffectief. Er is ander gedrag nodig.
Wat dan wel?
Ik hoor je denken: “ik wil best meer aan mijn team overlaten en minder controleren, maar dan moeten mijn medewerkers eerst veranderen, zodat ik erop kan vertrouwen dat het goed gebeurt”. Is dat zo? Hoeveel invloed heb jij op de verandering van je medewerkers? Welk concreet gedrag moeten zij laten zien, zodat jij ze vertrouwt en durft los te laten?
Vertrouwen in het team is voor veel leidinggevenden een belangrijke voorwaarde om de verantwoordelijkheid bij hun team te laten. Vertrouwen moet verdiend worden en verantwoordelijkheid moet groeien. Dat kan alleen als jij als manager daartoe de ruimte geeft. Jij zult dus zelf iets moeten veranderen om het gedrag van een ander te veranderen.
- Wat kan jij anders doen om ervoor te zorgen dat je medewerkers wel tijdig en kwalitatief goed werk leveren?
- Wat zou er gebeuren als jij er minder bovenop zou zitten en een stapje terug zou doen?
- Wat hebben je medewerkers van jou nodig om optimaal te presteren?
- Wat heb jij nodig om optimaal te presteren in jouw rol?
- Wat zou het jou en je medewerkers opleveren als jij hen meer verantwoordelijkheid geeft?
Bespreek dit ook met je medewerkers.
Kortom, als zaken niet lopen zoals je graag wilt, onderzoek dan altijd eerst wat jouw gedrag is in de ongewenste situatie zodat je kunt bepalen wat JIJ kan veranderen om de zaken wel te laten lopen zoals je wilt.
“Wie leiding wil geven aan anderen, moet eerst leren om leiding te geven aan zichzelf”.
Effectieve leiders kennen zichzelf door en door. Ze weten wat hun talenten, hun leiderschapsstijl én hun beperkingen zijn en ze weten hoe ze dat allemaal kunnen inzetten om de doelstellingen te realiseren. Ze kunnen leiding geven aan zichzelf, en ze weten hoe ze het beste kunnen samenwerken met anderen waardoor ze hun impact vergroten. En dat vraagt tijd en continue aandacht voor je eigen functioneren en ontwikkeling.