5 leiderschaps­vaardig­heden om je medewerkers te motiveren tot excellente prestaties

Het einde van het jaar nadert. Jouw agenda staat vast vol met beoordelingsgesprekken. Deze gesprekken worden vaak gezien als een ‘moetje’ waarbij het performance lijstje wordt afgevinkt.

Herken je dat?

De focus ligt daarbij op de meetbare prestaties van iedere medewerker, afgezet tegen die van hun collega’s. Door de focus op targets verlies je de ontwikkeling, vooruitgang en inzet van de medewerker uit het oog. De ervaring leert dan ook dat deze gesprekken demotiverend en onpersoonlijk zijn. Dit is niet wat je medewerkers willen en het brengt ze niet verder.

Wat dan wel? Uit onderzoek blijkt dat medewerkers een leidinggevende willen die:

  • voor hen opkomt.
  • waardering uit.
  • aandacht geeft.

Pfff, hoor ik je denken … Ik heb helemaal geen tijd voor al die persoonlijke aandacht. Dat geklets over persoonlijke zaken, zieke kinderen en vakantieverhalen. Ik heb wel wat anders aan mijn hoofd. Daarbij: het zijn toch professionals? Die kunnen echt wel begrijpen dat het draait om targets. Ze hebben mijn waardering en aandacht echt niet nodig.

 

Toch wel!

Ieder mens wil het gevoel hebben dat hij/zij ergens bijhoort, iets bijdraagt en waarde toevoegt. Dat geeft zelfvertrouwen en daardoor functioneren mensen veel beter. Zo blijkt uit onderzoek van Gallup dat wanneer je als manager geen aandacht geeft aan je medewerker, dat deze dan 40% minder actief betrokken is bij het werk. Jij als leidinggevende hebt daar dus een grote impact op.

 

Wat dan wel?

Aandacht en waardering geven, gaat niet over persoonlijke gesprekjes over zieke kinderen en vakantieverhalen. Ook hoef je niet dagelijks met allerlei loze complimenten te strooien. Integendeel, dat werkt averechts.

Het gaat erom dat je medewerkers zich door je gezien en gehoord voelen. Dat ze zich serieus genomen voelen als professional en ervaren dat hun inbreng ertoe doet. Dat ze weten dat jij hun kwaliteiten kent en faciliteert om verder te groeien zodat ze hun ambities kunnen waarmaken. Dat is wat ze van je willen.

 

De praktijk

Waarschijnlijk weet je dit wel, maar kom je er in de praktijk niet aan toe. Gedreven door de waan van de dag en een overvolle agenda. Door de druk die je van alle kanten ervaart, heeft dit geen prioriteit.

Of wellicht herken je wel dat je de neiging hebt om vooral te ondersteunen op inhoud en vanuit processen en procedures. Daar ben je goed in. Voor ieder inhoudelijk probleem heb je wel een oplossing of wordt een proces opgesteld wat dan tot een oplossing moet leiden.

Je intenties zijn goed en je helpt graag. Maar je medewerkers zelf blijven hierdoor buiten beeld. Ze voelen zich niet gehoord en gezien, waardoor ze niet optimaal presteren en stagneren in hun verdere groei.

 

Hoe doe je dat?

Ga regelmatig met je medewerkers in gesprek en inspireer en motiveer je medewerkers dagelijks met deze 5 leiderschapsvaardigheden.

  1. Definieer een ‘hoger’ doel, een purpose. Waar staat de organisatie/je team voor? Wie zijn jullie? Draag dat uit en wees daarin een rolmodel en inspireer daarmee je medewerkers om daarbij te horen en een bijdrage aan te leveren.
  2. Wees transparant over de doelen van het team en zorg dat de medewerkers altijd inzage hebben in de realisatie daarvan. Faciliteer daarmee dat je medewerkers vanuit hun talenten hun toegevoegde waarde aan deze doelen kunnen leveren en zelfstandig kunnen bijsturen indien nodig.
  3. Toon coachend leiderschap en ga continu met je medewerkers in gesprek. Wat speelt er? Waar loopt de medewerker tegenaan? Wat heeft hij/zij al geprobeerd om het op te lossen? Wat of wie kan hem/haar helpen?
  4. Wees oprecht geïnteresseerd in je medewerkers en geef je medewerkers het vertrouwen en de verantwoordelijkheid om optimaal te werken vanuit hun kwaliteiten. Wie is de mens achter de medewerker? Wat zijn zijn/haar talenten? Hoe kan hij/zij deze talenten inzetten? Welke rol past daarbij? Wat heeft hij/zij daarvoor nodig?
  5. Focus op de ontwikkeling van je medewerkers in plaats van op de targets. Welke ontwikkeling heeft je medewerker gemaakt Wat zijn zijn/haar ambities? Welke ontwikkeling wil hij/zij verder maken om die ambities te realiseren? Hoe draagt dit bij aan de teamdoelstellingen?

 

Als leidinggevende ben je zo goed als de mensen die voor je werken

Hoe verleidelijk het ook is om je te laten leiden door de waan van de dag, druk bezig te zijn met het vullen van excel-bestanden en vooral je mensen te helpen vanuit de inhoud en processen, je doet je medewerkers daarmee tekort.

Ze presteren daardoor niet optimaal, ze zijn niet gemotiveerd en betrokken en ze stagneren in hun verdere ontwikkeling. Daarbij zullen de high potentials je team of organisatie verlaten op zoek naar een omgeving waarin ze wel worden gewaardeerd. Geef je medewerkers dus de prioriteit en aandacht die ze nodig hebben en onderscheid je daarmee als leidinggevende, waardoor je duurzaam succesvol bent met je team.

Contact met de talentenleider

    Gerelateerde artikelen

    Door de site optimaal te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

    De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

    Sluiten