Hoe keer ik de slechte sfeer in mijn team?

Wat een gezeik, het lijkt wel of ik een kleuterklas aanstuur in plaats van volwassen professionals. Wat ik ook probeer, de sfeer blijft ronduit slecht en iedereen loopt over elkaar te klagen en te roddelen. En als kers op de taart, vinden ze ook nog dat ik te weinig beschikbaar ben. Ik ben hier dag en nacht mee bezig…. Echt. Ga gewoon werken! En houd je gezeik, denk ik stiekem.”

Zo klinkt een gefrustreerde manager op maandagochtend bij mij aan telefoon.
Hij heeft net zijn wekelijkse aftrap gehad met zijn team waarin het voor de zoveelste keer alleen maar bestond uit gemopper en geklaag op elkaar.


Ik snap zijn frustratie over de slechte sfeer heel goed.
Het kost je bakken met energie al dat geklaag en gezeur.
Maar erger nog.
Het heeft direct invloed op de resultaten die je met je team hebt te halen.

Want door een slechte sfeer worden er vaak meer fouten gemaakt, je bent als leidinggevende continu brandjes aan het blussen in plaats van bezig te zijn met zaken die er echt toedoen, en je medewerkers zijn vooral bezig met elkaar in plaats van met klanten.

Een slechte sfeer leidt dus tot een slechte zaak.


Regelmatig spreek ik leidinggevenden die worstelen met een slechte sfeer.
Ze voelen zich daarvoor verantwoordelijk en gaan dan extra veel en hard investeren in de sfeer.

Ze organiseren bijvoorbeeld allerlei teamsessies waarin iedereen eens even goed kan zeggen wat hij/zij vindt.
Ze gaan dagjes weg en leuke dingen doen, in de hoop dat de sfeer dan beter wordt.
Ze bellen mij voor een sessie met het team waarin ik nieuw collegiaal gedrag moet aanleren.


Kortom, de focus ligt dan puur op de aanpak van de sfeer.

Ik antwoord altijd met ‘nee’ op de verzoeken om teams daar op die manier bij te helpen, want ik geloof er niet in.
Ik geloof wel in het oplossen van een slechte sfeer.
Ik geloof niet in de aanpak waarbij je focust op de sfeer.


Uhhhh, wat dan wel?

Stop ermee om de goede sfeer als doel te stellen.
Het komt de sfeer niet ten goede.

Focus je in plaats daarvan op de resultaten die je met je team te halen hebt, dan volgt de sfeer vanzelf.


Ik zal dit toelichten met een voorbeeld uit mijn praktijk.

Toen ik leiding gaf, gaf ik leiding aan twee teams.
Een team met twintig accountmanagers met een super goede sfeer.
Een team met vijf stafmedewerkers, met een minder goede sfeer.

Het team met de vijf stafmedewerkers kostte mij drie keer zoveel tijd als het team met de twintig accountmanagers omdat ik continu bezig was met het voeren van gesprekken, het blussen van brandjes en aanhoren van frustraties over collega’s.
Hoeveel tijd en aandacht ik er ook in stak, de sfeer werd er niet beter op.


Hoe kan het nu dat deze vijf mensen mij zoveel meer tijd en aandacht kosten en dat de sfeer ook nog eens slecht blijft, vroeg ik mij af.
Waarom hebben zij het steeds over elkaar in plaats van over de resultaten die ze moeten halen?
Het lijkt wel of niemand in dat team meer weet waar ze voor betaald worden.


En dat laatste is exact de crux als het gaat over een slechte sfeer.

Een slechte sfeer ontstaat vaak als niet duidelijk is welke resultaten gehaald moeten worden en wat iedereen daarin te doen heeft.


Dus, hoe je met elkaar moet samenwerken vanuit ieders rol om de resultaten te halen.
Als dat niet duidelijk is, gaan mensen zich richten op de persoonlijke relatie, of ze elkaar wel of niet mogen, of ze elkaar wel of niet iets gunnen of vertrouwen.


Het gevaar zit erin dat mensen dan iets van elkaar verwachten wat helemaal niet passend is bij hun rol om de resultaten te halen.
Dat ze bijvoorbeeld mopperen omdat een senior collega onvoldoende op kantoor is voor overleg.
Terwijl dat misschien helemaal niet bij zijn rol past met het oog op het halen van de resultaten.

Als mensen de verkeerde dingen verwachten van hun collega’s, krijg je gemopper en dus een slechte sfeer.

Bij mijn team met de slechte sfeer, verlegde ik de focus naar de rollen en resultaten van de medewerkers.
Dus wat zij te doen hebben in hun rol om de resultaten te bereiken.
Zodat dat klip en klaar was en ik daarop kon sturen.


De betere sfeer was daarmee geen doel op zich maar een manier op mijn invloed op de resultaten te verbeteren
.
Die duidelijkheid en die focus wierp direct zijn vruchten af want het gemopper stopte en de sfeer werd beter.
Het leverde mij ook direct tijd op om met andere zaken bezig te zijn.


Slechte sfeer in je team?

Creëer duidelijkheid op waarvoor iedereen betaald wordt, want je hebt veel meer invloed op de sfeer als je begint bij de resultaten en niet bij de sfeer.

Contact met de talentenleider

    Gerelateerde artikelen

    Door de site optimaal te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

    De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

    Sluiten