Hoe vergroot je de tevredenheid van je medewerkers?

Mijn team is niet tevreden over mijn leiderschap”, zei een leidinggevende in het coachgesprek dat ik met hem had.
Er was net een medewerkerstevredenheid onderzoek gedaan, en de score viel hem tegen.


“Ik snap het niet, want ik werk heel hard en het gaat allemaal prima. Ik vraag mijn medewerkers wel wat ze van mij willen zodat ik dat kan gaan doen, want volgende keer moet ik hier wel een voldoende op scoren anders ben ik geen goede leider
.”


Misschien heb jij dat ook weleens meegemaakt.

Je scoort onvoldoende op bepaalde aspecten in het medewerkerstevredenheid onderzoek en dat zorgt voor een hoop stress en een gevoel van falen in je kwaliteiten als leidinggevende.


Wat moet je met zo’n onvoldoende?
Je ligt er wakker van en je piekert je suf over wat je allemaal kan doen om daar de volgende keer beter op te scoren.


Wat vaak gebeurt is dit:

  • Je gaat naarstig op zoek naar een oplossing.
  • Je vraagt continu aan je medewerkers wat je moet doen om het hen meer naar de zin te maken.
  • Je geeft ze hun zin in allerlei individuele behoeften die ze hebben zodat ze tevreden zijn met je leiderschap. Je geeft dus heel veel.


Weet je wat alleen het probleem is?
De kans is aanzienlijk dat je volgende keer weer een onvoldoende hebt.


Dit is wat er mis gaat.

Mensen zijn niet meer tevreden als ze meer van jou krijgen.
Dus steeds meer geven is geen oplossing om de ontevredenheid weg te krijgen.

Natuurlijk is het altijd goed om te kijken wat je medewerkers van jou nodig hebben als leider.
Maar dat is iets anders dan proberen hun op allerlei vlakken hun zin te geven en ze steeds meer van jouw tijd, geld, aandacht te geven.


De reden dat ze ontevreden zijn zit veel vaker op het vlak dat jij iets niet geeft wat ze wel van je verwachten.
Dat er dus een mismatch zit tussen wat ze van je krijgen en wat ze van je verwachten te krijgen.


Dat gaat dus niet over geven, geven, geven……dat gaat over duidelijkheid scheppen in de verwachtingen!

Het belangrijkste voor jou als leider is dus dat je altijd duidelijk bent over wat ze wel en niet van je kunnen verwachten, wat ze wel en niet van je krijgen.


Dus, wil jij beter scoren in de medewerkerstevredenheid onderzoeken?

Stop dan met iedereen zijn zin te geven en te blijven geven, geven, geven.
Zorg liever dat je altijd duidelijk bent en dat de verwachtingen matchen met wat je medewerkers van je krijgen.

Contact met de talentenleider

    Gerelateerde artikelen

    Door de site optimaal te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

    De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

    Sluiten