3 tips om slim je doelen te bepalen, waar je team voor gaat

Een heldere visie op waar je met je team naartoe wilt en alles eraan doen om dat te bereiken. Dat vind je vast belangrijk als leidinggevende. En daar ben je zeker ook volop mee bezig in deze decembermaand.

Je hebt bijvoorbeeld nieuwe doelen gesteld voor je team zoals 10% meer sales, klantervaring 9+, een marktaandeel van 5%.

Je bent super gedreven om die doelen te realiseren. Maar hoe krijg je je medewerkers nu zover dat zij ook gemotiveerd zijn op hieraan optimaal bij te dragen?

Als je terugkijkt op 2018 was dat best een worsteling. Je herhaalde de doelen regelmatig in het teamoverleg. En je voerde de druk op om ze te halen. Maar het werkte niet.

Sterker nog, het leek wel of je medewerkers afhaakten en als toeschouwers langs de kant stonden. Ze lieten jouw gedrevenheid gelaten over zich heen komen. En ze gingen weer over tot de orde van de dag.

Hoeveel tijd en energie je er ook in stopte, er veranderde niets. Je stond er voor je gevoel helemaal alleen voor. Dat kostte je bakken met energie. Dat moet anders in 2019.

Hoe zorg je er nu voor dat je medewerkers optimaal bijdragen aan de doelen zodat je ze eenvoudig realiseert?

 

Het verschil tussen succes en falen is motivatie

 

Het stellen van doelen heeft veel positieve effecten en is essentieel voor de motivatie van je medewerkers. Hoe stel je nu doelen waar je medewerkers gemotiveerd voor zijn?

 

1] Bepaal een haalbaar doel voor je team op basis van de kwaliteiten van je medewerkers

 

Doelen zijn essentieel voor de richting en de motivatie van je team. Een doel biedt houvast en geeft duidelijkheid over de taken en de rol die je medewerkers kunnen oppakken om het doel te bereiken.

Hiervoor is het cruciaal dat het doel haalbaar is en dat je medewerkers ervaren dat ze de capaciteiten hebben waardoor ze een essentiële bijdrage kunnen leveren aan dit doel. Een doel dat niet past bij hun kwaliteiten werkt namelijk demotiverend.

Bespreek daarom niet alleen het doel met je medewerkers (bijvoorbeeld 10% meer sales) en het waarom van het doel (wat is de noodzaak of de ambitie van dit doel?). Bespreek ook welke kwaliteiten je medewerkers nu al in huis hebben om optimaal bij te dragen aan de realisatie van het doel. Daardoor ervaren ze dat het voor hen haalbaar is. Dat verhoogt de motivatie en het doorzettingsvermogen bij het bereiken van het gestelde doel.

 

2] Formuleer het gewenste gedrag

 

Wat betekent het gestelde doel in concreet gedrag voor de medewerkers? Deze vraag blijft vaak onbeantwoord, omdat veel leidinggevende daar niet over nadenken.

Ze focussen op het doel zonder te bepalen wat dit betekent voor de medewerkers. Als je medewerkers niet weten wat je concreet van hen verwacht, hoe kunnen ze dan optimaal bijdragen? Dan is het niet zo vreemd dat ze als toeschouwers langs de kant staan.

Bespreek dus met je medewerkers: Wat ga jij concreet doen om het gestelde doel te bereiken? Wanneer ga je dat doen? Hoe vaak? Met wie? En stel samen een plan van aanpak op.

 

3] Bepaal voor je team tussendoelen in de vorm van ontwikkeldoelen

 

Uitdagende prestatiedoelen (zoals bijvoorbeeld 10% meer sales), kunnen meestal niet bereikt worden alleen op basis van wat je als team al kunt. Vaak is er nieuwe kennis nodig en nieuwe vaardigheden om de gestelde doelen te realiseren. Wat heb je als team te ontwikkelen om dit prestatiedoel te realiseren?

Vraag je dus met je team af: Wat willen wij leren om dit doel te bereiken? Welke kennis willen wij vergaren? En welke nieuwe vaardigheden willen wij ontwikkelen?

Bepaal daarna met je team haalbare tussendoelen in de vorm van ontwikkeldoelen. Bijvoorbeeld, in het eerste kwartaal van 2019 ontdekken wij 5 manieren om de verkoop bij bestaande klanten te verhogen. Of, voor eind januari 2019 willen wij 2 nieuwe manieren leren om nieuwe klanten te werven.

Door het opstellen van tussendoelen in de vorm van ontwikkeldoelen in het gewenste gedrag, kennis en vaardigheden pak je veranderingen effectiever aan waardoor je de einddoelen makkelijker realiseert.

Daarmee creëer je ook tussentijdse succeservaringen. Vier deze ook met je medewerkers door er aandacht voor te hebben en te complimenteren over de gemaakte ontwikkeling. Realiseer je dat je met veel kleine ontwikkelstappen ver kunt komen. Alleen door te doen bereik je je resultaten.

 

Kortom, als je je als leidinggevende puur focust op een prestatiedoel dat aan het einde van het jaar gerealiseerd moet zijn, kom je vaak van een koude kermis thuis.

Bekijk liever samen met je team wat ze al in huis heeft om het doel te bereiken, zodat mensen ervaren dat het haalbaar is. Bepaal samen het concrete gedrag dat nodig is om de doelen te realiseren. En bepaal ook tussentijdse ontwikkeldoelen waardoor mensen hun kennis en capaciteiten ontwikkelen om de doelen te realiseren.

Ik ben benieuwd, welk ontwikkeldoel stel jij jezelf als manager voor de resultaten die jij in 2019 wilt realiseren?

Wil je concreet aan de slag met je ontwikkeldoel zodat je het beste uit jezelf haalt waardoor je met meer rust en energie makkelijk je resultaten behaalt? Kom dan met mij in gesprek over het leiderschapsprogramma: ‘Excellent met je talent’.

Ontvang je graag praktische tips voor je verdere ontwikkeling in je excellente leiderschap? Download dan gratis het e-book: ‘5 tools voor excellent leiderschap’.

Contact met de talentenleider

    Gerelateerde artikelen

    Door de site optimaal te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

    De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

    Sluiten