Waarom jij het team hebt dat je verdient

Veel leidinggevenden die ontevreden zijn over hun team ervaren dat hun medewerkers:

  • Vooral veel klagen en roddelen en verder weinig initiatief tonen.
  • Nauwelijks samenwerken en ieder voor zich zijn taken doet.
  • Verantwoordelijkheid voor problemen buiten zichzelf leggen.
  • Niet in beweging komen en zich niet verder ontwikkelen waardoor ze blijven hangen op het niveau waarop ze functioneren.
  • Onvoldoende betrokken zijn bij de uitvoering van de strategie van het team/organisatie.

De leidinggevenden vinden dit lastig gedrag van hun team en dat vertaalt zich direct door in hun eigen gedrag en communicatie. Ze worden vaak directief en gaan meer trekken en sleuren om toch de gewenste resultaten te boeken. Het effect is averechts. Er ontstaat een negatieve energie wat ten kosten gaat van de prestaties en de inzetbaarheid van de medewerkers. Het team gaat nog meer achterover leunen en doet slechts datgene wat hen wordt opgedragen.

Dit heeft direct effect op de prestaties van de medewerkers en de resultaten voor de organisatie. En ook belangrijk, het vermindert de effectiviteit, het plezier en de energie in het leidinggeven.

Wat is de oorzaak?

De neiging van veel leidinggevenden is om de oorzaak van het matige functioneren en de minimale prestaties bij de teamleden neer te leggen. Zij worden vaak als onvoldoende professioneel, weinig gemotiveerd en slecht gekwalificeerd bestempeld. Bij een individuele medewerker kan dat uiteraard soms zo zijn. Maar geldt dit voor het hele team? Meestal is er iets anders aan de hand.

  • Wat is de echte reden dat je team niet optimaal functioneert?
  • Wat is de functie van het geklaag en geroddel?
  • Wat maakt dat je team geen verantwoordelijkheid pakt?

Het is confronterend: een team dat niet functioneert, zegt alles over je manier van leidinggeven. Je medewerkers zijn je beste spiegel om je effectiviteit in je leiderschap te meten. Ze geven je haarfijn aan wat jij te doen hebt zodat je wel eenvoudig met je team de doelstellingen haalt, op een manier die jij verlangt. 

Leiderschapsvalkuilen

Wat herken jij bijvoorbeeld van onderstaande veel voorkomende leiderschapsvalkuilen?

  • Gebrek aan duidelijkheid. In de waan van de dag ga je ervan uit dat je medewerkers de zaken wel oppakken en dat het allemaal wel loopt. Je bent immers zelf ook druk en veel in overleg. Hierdoor ontbreekt het je medewerkers aan duidelijkheid en richting. Zonder duidelijkheid over de doelstellingen, over wat er van hen wordt verwacht in concreet gedrag, en waarop ze zich kunnen ontwikkelen, etc. is het wel heel lastig om betrokken te zijn bij de doelen en resultaten en daarvoor hun verantwoordelijkheid te nemen.
  • Weinig persoonlijke aandacht. Je bent gewend om het met je medewerkers vooral over de inhoud te hebben. Dat voelt vertrouwd en van belang.  Hierdoor komt het interpersoonlijke contact vrijwel niet aan bod. Wie is de mens achter je medewerker? Wat zijn zijn/haar talenten en ambities? En wat heeft die persoon nodig om een optimale bijdrage te leveren aan de resultaten?
  • Onvoldoende stimulans tot persoonlijk leiderschap. Je weet veel van de inhoud en je hebt veel ervaring. Je bent dan ook gewend om de oplossing voor allerlei vraagstukken aan te reiken of om het zelf op te pakken. Hierdoor hebben je medewerkers minder zelfvertrouwen, durven ze minder risico’s te nemen en nemen ze onvoldoende verantwoordelijkheid en initiatief voor de problemen waar ze tegenaan lopen.

Wat is jouw valkuil?

5 stappen om je effectiviteit te vergroten

Als jij voor topprestaties gaat met je team, kijk dan vooral naar het gedrag van je medewerkers als zijnde de reflectie van jouw leiderschap. Wat laten ze jou zien en wat heb jij anders te doen om wel de gewenste resultaten te bereiken, zonder dat het jou veel energie kost?

Hoe doe je dat? Stel jezelf bijvoorbeeld de vragen:

  • Aan welk gedrag van je team stoor je je het meest?
  • Wat maakt dat je team dit gedrag vertoont? Wat levert hen dat op?
  • Wat doe jij waardoor je team zo functioneert?
  • Wat is jouw grootste verlangen ten aanzien van je team? Hoe ziet je team er dan uit? Wat doen ze in concreet gedrag? Welke resultaten halen ze? Hoe ziet jouw rol eruit?
  • Wat vraagt dat van jou in concreet gedrag? Wat heb jij dan los te laten of anders te doen?

Ga jij de uitdaging met jezelf aan?

Op het hoogste niveau willen presteren als leidinggevende, met een team dat topprestaties levert, is een uitdagend avontuur. De meeste leidinggevenden met deze ambitie, weten dat het uiteindelijk niet om het geld of status gaat, maar om het gevoel om echt iets te kunnen toevoegen voor de medewerkers en de organisatie, waardoor zij zich goed, gelukkig en energiek voelen. Wil jij je verder ontwikkelen en je eigen gedrag onder de loep nemen waardoor je leiding kunt geven aan een team dat meedenkt, verantwoordelijkheid neemt en topprestaties levert, zonder dat jij harder gaat werken? Kom dan met mij in gesprek en ontdek welke stappen jou helpen om effectiever en met meer energie en plezier leiding te geven. Of neem contact met ons op over ons leiderschapsprogramma: Lees meer over Excellent met je Talent. We starten in oktober 2018.

Wil je direct meer praktische leiderschapstools ontvangen zodat je de betrokkenheid en de prestaties van je medewerkers eenvoudig verbetert?

Download dan nu het gratis e-book: ‘5 tools voor Excellent Leiderschap’.

Contact met de talentenleider

    Gerelateerde artikelen

    • Dit doet de leider van de toekomst

      De actuele bewegingen naar zelfsturende teams, meer autonomie voor medewerkers en met bezieling werken vragen een nieuwe vorm van leiderschap. Wat doe je als leider van de toekomst?
    • Heb jij angst om te falen als manager?

      Veel leidinggevenden worstelen met medewerkers die niet doen wat ze moeten doen. Ze leveren niet de kwaliteit die zij als manager voor ogen hebben. En ze leveren niet op tijd, waardoor deadlines in het gedrang komen. Misschien herken jij dat ook wel?
    • Zo stel je doelen die je medewerkers wel halen

      Een heldere visie op waar je met je team naartoe wilt en alles eraan doen om dat te bereiken. Dat vind je vast belangrijk als leidinggevende. Je hebt bijvoorbeeld doelen gesteld voor je team zoals 10% meer sales, klantervaring 9+, ontwikkeling nieuwe diensten of producten.

    Door de site optimaal te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

    De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

    Sluiten