Hoe ga je als leider op de werkvloer om met ingrijpende maatschappelijke kwesties?

De impact van de ingrijpende maatschappelijke kwesties, zoals de oorlog tussen Hamas en Israël, de oorlog in Oekraïne en de klimaatissues, is groot.

Mag het daarover gaan, op werk?
Wat doe je als leider met de emoties van je medewerkers?
Wat doe je wanneer je mensen het hartgrondig met elkaar oneens zijn?
Of als het werk, vergeleken met al dat wereldnieuws, weinig zinvol voelt?

Wanneer je als leider een beetje voelsprieten hebt, zul je hiermee te maken krijgen.

De oorlog brengt oude en nieuwe wonden aan de oppervlakte.
Er kunnen diepe kloven ontstaan tussen voor- en tegenstanders.
Het is niet gek dat angst, onzekerheid en onderling onbegrip invloed kunnen hebben op de sfeer en ook de resultaten.

Het is daarom belangrijk dat je als leidinggevende aandacht besteedt aan deze maatschappelijke kwesties.

Niet door het opleggen van je persoonlijke opvattingen, maar om een omgeving te creëren waarin open discussies mogelijk zijn.
Op een respectvolle en inclusieve manier.

Dat vraagt de wereld van nu van jou als leider.

Hoe doe je dat?

Enkele gedachten en ervaringen uit de praktijk die ik graag deel:

  • Het begint met vragen stellen en luisteren. Neem de tijd om te begrijpen wat je medewerkers zeggen. En laat zien dat ieders perspectief waardevol is en dat verschillende achtergronden, meningen en ervaringen van je medewerkers worden gerespecteerd.
  • Toon begrip en empathie voor de gevoelens van anderen, zelfs als je het niet eens bent. We zijn allemaal mensen met unieke ervaringen. Creëer daarin dus ook een omgeving waarin je medewerkers zich vrij voelen om hun gedachten en zorgen te delen zonder angst voor veroordeling.
  • Neem de tijd om jezelf te informeren over de kwesties, zodat je kunt bijdragen aan een zinvolle discussie en koppel de eventuele waarden en doelen van je organisatie eraan zodat deze een basis vormen voor het gesprek.
  • Het is belangrijk om professioneel te blijven, zelfs als emoties hoog oplopen. Vermijd persoonlijke aanvallen en houd het gesprek gefocust op feiten en ideeën.
  • Het gesprek stopt niet na één discussie. Blijf open staan voor voortdurende dialoog, blijf praten en blijf leren van elkaar. Bekijk samen hoe je dit kunt vertalen naar een verbetering van de samenwerking en de te behalen doelen en resultaten.

Het omgaan met discussies over maatschappelijke hete hangijzers kan een enorme uitdaging voor je zijn als leidinggevende.
Vooral als je zelf als leider ook geraakt wordt door het wereldnieuws.

Toch geloof ik dat je als leidinggevende een taak hebt hierin.
Respectvol omgaan met moeilijke kwesties is belangrijk voor je team, de organisatie en de maatschappij.

Wat zijn jouw gedachten over dit onderwerp?
Moet je als leidinggevende het gesprek over dit soort issues wel of niet faciliteren en zo ja, wat vind jij daarin belangrijk?

Contact met de talentenleider

    Gerelateerde artikelen

    Door de site optimaal te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

    De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

    Sluiten